onsdag den 16. december 2009

Hvad er brachymetatarsia?

Brachymetatarsia er en tilstand, hvor en af de fem lange knogler i foden (metatarsal) er usædvanlig kort, hvilket resulterer i et udseende, hvor tåen ser ud til at være for kort - og sidder "ovenpå" foden. Denne tilstand forekommer normalt i begge fødder (dvs. bilateralt), og oftest i fjerde tå. Hvis det påvirker mere end en tå, kaldes tilstanden brachymetapody. For mig var det held i uheld, at jeg kun havde det på venstre fod. Skønt at jeg nu kan skrive "havde". Billedet her til venstre er et før-billede af min fod.

Årsager
I de fleste tilfælde er brachymetatarsia resultatet af, at metatarsal vækstpladen lukker for tidligt. Når vækstpladen lukker, kan knoglen ikke længere vokse. Det kan skyldes en genetisk, arvelig faktor eller traumer på foden, der resulterer i en fraktur på metatarsal vækstpladen. Jeg ved ikke, hvad der har forårsaget min brachy, men det er da muligt, at det er sket pga. en skade til fodbold.

Fysiologi
En forkortet tå kan give flere problemer. Når man går, flyttes vægten normalt fra den femte tå til den fjerde, så til den tredje, og så videre, indtil den når den første tå (storetåen). Det sker, fordi tæer er gradvist længere og som vægten overføres til forfoden, overtager den næstlængste tå vægten. Brachymetatarsia forstyrrer denne proces.

Hvis den fjerde tå er kortere end den femte tå, overtager den aldrig kropsvægten og kan ikke overføre den korrekt til den tredje tå. Som et resultat modtager den femte og tredje tå ekstra vægt, og smerter udvikler sig i disse områder. Jeg har oplevet det som smerter inde i foden, hvis jeg har gået eller stået meget. En usædvanlig kort tå har også en tendens til at glide opad, hvilket ofte skaber problemer med fodtøj. Det har været svært at finde sko af flere årsager. Den skulle dække tåen og samtidig være så løs henover foden, at den ikke gnubbede mod tåen. En stor udfordring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar